Mlha je opravdu nebezpečná

Út 7.března 2017

Pravděpodobnost usmrcení při kolizi za mlhy téměř 3x vyšší než při průměrné nehodě. Za mlhy vnímají motoristé svou rychlost jako výrazně nižší, než odpovídá skutečnosti. Rozsvícené mlhovky musí pomáhat, ne oslňovat druhé. Na své bezpečí by měli pamatovat i chodci a cyklisté

Jízda za mlhy je skutečně nebezpečná. Nejen že výrazně klesá viditelnost, ale navíc mlha zkresluje vnímání rychlosti, kterou motoristé vnímají jako výrazně nižší, než tomu ve skutečnosti je. Řidiči totiž mohou jen stěží porovnávat rychlost jedoucího vozidla s okolními předměty, které vidí nezřetelně a ke všemu jen v nejasných obrysech. Nezřídka se stává, že v prvním okamžiku považují stojící vozidla za jedoucí. Vzdálenost od okolních předmětů vyhodnocují jako větší, než odpovídá realitě. Už to samo o sobě je nebezpečné. Navíc na vozovce mlha kondenzuje, brzdná dráha se proto citelně prodlužuje. Šofér, který včas nesníží rychlost jízdy, nestačí před neočekávanou překážkou zastavit a naráží do ní plnou rychlostí. Mlha je opravdu nebezpečná. Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá , že pravděpodobnost usmrcení při nehodě za mlhy je téměř 3x vyšší než u průměrně dopravní nehody.

Na cestu je dobré vydávat se s potřebnou časovou rezervou. Narazíme-li na mlhu za dne, světla pro denní svícení rozhodně nepostačí. Automobil musí být pro ostatní řádně viditelný ze všech stran, je proto třeba svítit potkávacími světly a pamatovat na povinnost rozsvítit zadní mlhové světlo. Je-li vozidlo vybaveno předními mlhovkami, určitě stojí za to je použít. „Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Určitě by měla být mlhová světla rozsvícena při dohlednosti pod 50 metrů, v takovém případě by rychlost jízdy neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. Na dálnicích a při jízdě mimo obec pak neváhejme svítit i při dohlednosti větší,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

obré je pamatovat na zákeřnost místních mlh. Bohužel doposud řada řidičů vjíždí z úseku s dobrou viditelností do mlhavého oblaku bez snížení rychlosti a bez řádného osvětlení svého vozidla. Spoléhají na to, že silnici dobře znají, a že je tedy nemůže nic překvapit. Ovšem stačí, aby byla na silnici neočekávaná překážka, a může být zaděláno na vážnou nehodu. „Na druhou stranu po vynoření se z mlhy do dlouhého úseku s dobrou viditelností je nutno mlhová světla vypnout. Zvláště za tmy jsou pro vzadu jedoucí řidiče nepříjemně oslňující. S rozvahou je třeba používat mlhovky i při loudavé jízdě v koloně,“ říká Roman Budský.

Ovšem na svou viditelnost za mlhy musí pamatovat i nemotorizovaní účastníci silničního provozu. Platí zásada, že za mlhy musí každý, kdo se po silnici pohybuje, nejen vidět, ale také být viděn. „Chodci musí důsledně používat reflexní doplňky. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu, určitě nezaškodí, pokud svou viditelnost zvýší používáním reflexních vest. A v každém případě by se měli snažit chodci i bicyklisté pohybovat mimo jízdní dráhu vozidel. Tedy na samém okraji vozovky, kde je to možné, na krajnici,“ apeluje Budský.

^